Ciorba - tinerete si silueta pe timpul verii

Pin It
Ciorba - tinerete si silueta pe timpul verii

Spuneti-i supa, bors, ciorba sau zeama, important e sa puneti la fiert in apa oase de animale hranite cu nutrienti naturali sau doar legume daca sunteți vegetarieni iar la final sa acriti cu bors facut in casa. Acesta este reteta celui mai simplu si accesibil elixir al tineretii si frumusetii. Iar noi, romanii, suntem norocosi sa avem asa o mosternire culinara ale carei beneficii ar fi invidiate chiar si de vedetele de la Hollywood.

Gasiti aici materialul video realizat pentru rubrica Observator Special, Antena 1.

Bunicile ne-au invatat ca unei ciorbe gustoase nu trebuie sa-i lipseasca oasele; dar acesta este si secretul pentru care bunicile noastre nu prea aveau nevoie de diete, creme sau seruri. Dincolo de gust, prin fierberea oaselor, masa lichida devine un izvor de nutrienti - colagenul devine usor de asimilat, transformandu-se in forma sa gatita: gelatina.

Alexandru Aricescu, nutritionist, explica pe intelesul nostru: „efectul gelatinei, atunci cand o folosim in alimentatia noastra este de principiu unul benefic. Poate sa aiba un rol atat in imbunatatirea digestiei, intrucat gelatina poate sa stimuleze usor tranzitul intestinal si astfel sa amelioreze stari precum constipatia cronica“.

Sa nu uitam ca gelatina este, de fapt, colagen. Poti uita de cremele cu colagen din magazinele de cosmetice daca le introduci in dieta ta zeama de oase. O piele stralucitoare, tanara si hidratata, acesta este efectul. Asadar, beneficiul secund este ca gelatina stimuleaza corpul sa produca mai mult colagen. Astfel, tinem departe ridurile care se formeaza tocmai atunci cand fibrele de colagen care sustin straturile superficiale ale pielii se subtiaza sau se rup. „Prin aminoacizii pe care ii contine, teoretic, ar putea sa ajute si la productia de colagen de la nivelul pielii astfel incat sa poata sa amelioreze calitatea tenului“, adauga dr. Alexandru Aricescu. 

Saracii vegetarieni!, ne vom spune pe sub mustati. Ei bine, nu e cazul sa ne lamentam pentru ca un alt ingredient-cheie in ciorbe, fie ele doar de legume, este borsul cu care le acrim.

Andie, food blogger specializat in mancare vegetariana, este cea mai in masura sa ne spuna cum se foloseste borsul in ciorbe: „Noi, in Oltenia, folosim foarte mult zeama de vaza si mai putin borsul. Dar, de exemplu, matusa mea care locuieste in Sibiu, ea acrea mereu ciorbele cu bors. Si asa m-am hotarat sa incep sa folosesc borsul, dar, in principal m-am hotarat sa-l folosesc pentru ca este plin de proprietati nutritive si este nemaipomenit pentru corp sa bem bauturi fermentate“.

Borsul reprezinta un produs natural tonic foarte bogat in enzime. Ingredientul de baza al borsului sunt taratele de grau, care contin vitamine din grupul B, betacaroten, minerale, aminoacizi esentiali si carbohidrati. „Borsul este un aliment natural obtinut prin fermentarea taratelor, astfel incat el, prin acest procedeu de fermentare se imbogateste cu vitamine din complexul B-urilor si cu vitamina C de asemenea“, completeaza dr. Alexandru Aricescu. 

Datorita hustilor, taratei si crengutei de visin, borsul stimuleaza digestia, favorizand eliminarea toxinelor din organism si scazand greutatea corporala, redandu-i organismului energia de care are nevoie vara. Si pentru ca este vorba despre o bautura fermentata, ideal ar fi sa nu fierbeti borsul odata cu ciorba. Pentru ca, prin fierbere, se mai pierde din continutul de vitamine, mai ales vitamina C, se poate adauga si separat, in forma cruda, dupa ce preparatul s-a racit.

Puteti sa acriti, de asemenea, ciorbele cu zeama de varza, de corcoduse, de prune, sau chiar si cu lamaie stoarsa pe loc – dar in nici un caz cu bors concentrat la pliculete sau preparat industrial. De ce? Nutritionistul nostru are raspunsul: „este mai putin recomandat sa folosim variantele instant pentru ca borsul din comert, ambalat sau la plic, contine si aditivi care sa ii potenteze gustul si care sa il pastreze o perioada mai lunga cu posibilie riscuri pentru sanatate“.

Saraca in calorii, ciorba este preparatul sanatos care ne mentine silueta pe perioada verii, mai ales daca tinem cont de cateva aspecte, mai ales in ceea ce priveste alegerea ingredientelor din ciorbele vegetariene: „Mi se parte foarte, foarte important sa folosim legume de sezon, preferabil cumparate din piata. Si pentru ca atunci sunt cel mai ieftine, dar si pentru ca atunci sunt cel mai gustoase si avem sansele cele mai mari sa nu fie crescute artificial“, explica Andie, food blogger. 

Consistenta lor - al dente, pentru a pastra cat mai mult din vitamine si minerale intr-o stare activa, iar verdeturile pot fi adaugate din belsug, dupa ce inchideti flacara. Pofta buna!

Pin It

Comenteaza articolul

Articole similare

Descopera alte materiale care au legatura cu subiectul acestui articol.

Cele mai citite
Estetica Premium by Andreea Berecleanu on Facebook EsteticaPREMIUM pe
Facebook
Follow US on Google+ EsteticaPREMIUM pe
Google+
Follow Estetica Premium on Pinterest EsteticaPREMIUM pe
Pinterest
Follow EsteticaPremium on Youtube EsteticaPREMIUM pe
Youtube